برخی از اختلاف نظریات فلسفی ملاهادی سبزواری و علامه طباطبایی

آنچه در این نوشتار بدان اشاره می شود شامل برخی از اختلاف نظرات سبزواری در منظومه با کلام علامه در نهایه می باشد و یا نظریات منحصر به فرد ملاهادی است که در منظومه ارائه شده است و با سایر منابع و نوشتارهای این دو بزرگوار مقایسه ای صورت نگرفته است.

توجه : این نوشته بیانگر نظرات شخصی نویسنده ( یعنی بنده) نمی باشد و به هیچ وجه تضمینی وجود ندارد که برداشت اینجانب و تحلیل بنده از صحت کامل برخوردار باشد، لذا از همه بزرگواران خواهشمندم هر گونه اشتباه بنده را بخشیده و البته به سایر دوستان اطلاع دهند

با تشکر علی رستمیانی

  • مطابق قضایای خارجیه و حقیقیه ( بتی و غیر بتی) عالم خارج است، اما مطابق قضایای ذهنیه، نفس الامر می باشد.
  • وجود رابط در قضایای مرکبه خارجی، تحقق خارجی ندارد.
  • حمل اولی ذاتی منحصر در حمل شی بر خوداش و حمل تعریف بر معرف است.
  • فاعل بالقصد و بالجبر و بالعنایه قسیم یکدیگرند.
  • غایت به لحاظ ماهیت علت فاعلیت فاعل است هر چند وجود خارجی اش معلول فاعل است.
  • حرکت توسطیه در خارج وجود دارد اما حرکت قطعیه امری ذهنی است.
  • حرکت در حرکت جایز نیست پس در متی، انفعال و فعل حرکت راه ندارد.
  • تقسیم علم به حصولی و حضوری، حقیقی است.
  • علم فعلی خداوند به موجودات مادی، حضوری است.
  • مثل افلاطونی وجود دارند.
  • علم از سنخ وجود است نه کیف نفسانی.
  • ذات خداوند بر مفاهیم صفات او و بر ماهیات موجودات ممکن تقدمی دارد که به آن حدوث اسمی می گوید.
  • دو قسم فاعل بالرضا و بالتسخیر را به شش مورد قبلی که آخوند گفته است افزوده است.

استفاده از این مقاله کاملا رایگان می باشد و  هر گونه سوء استفاده و کسب درآمد از این مقاله و دیگر مقالات قرار گرفته در این پایگاه به هر نحو و برای هر شخص یا موسسه ای شرعاً حرام می باشد.

 

۵ دیدگاه برای “برخی از اختلاف نظریات فلسفی ملاهادی سبزواری و علامه طباطبایی”

زینب بهمن ۱۰ام, ۱۳۹۳ در ۹:۵۸ ب.ظ

ممنون که وقت گذاشتید…سپاسگزارم.
میتونم خواهش کنم حرکت توسطیه و قطعیه رو در یک قالب ساده تعریف کنید؟
دو تا تست میخوندم …صورت سوال یک جور بود : به نظر علامه حرکت توسطیه و قطعیه امر اعتباری هستند یا عینی؟
بعد راجع به جواب یک جا گفته بود اعتباری هستند یک جا عینی!!
به نظر شما اشتباه چاپی چیزی بوده؟

علی رستمیانی بهمن ۱۱ام, ۱۳۹۳ در ۹:۴۳ ق.ظ

سلام
در بخش اصطلاحات حرف ح بطور کامل آمده است
علامه هر دو را اعتبار شده از یک واقعیت خارجی می دانند که البته در خارج وجود دارند

زینب بهمن ۱۰ام, ۱۳۹۳ در ۱۰:۳۳ ب.ظ

در مورد ظاهر سایتتون هم …حاشیه های طلایی رنگ زیباتر بود…همین سبز آبی و حواشی طلایی…

امیدبخش بهمن ۱۳ام, ۱۳۹۳ در ۱۲:۲۹ ب.ظ

سلام . آقای رستمیانی عزیز مطالب فوق العاده ست . خلاصه و جامع . بسیار سپاسگزارم

علی رستمیانی بهمن ۱۳ام, ۱۳۹۳ در ۱:۰۰ ب.ظ

با سلام و احترام
نظر لطف شماست
البته اگر دوستان هم نظرات خود را بفرمایند قطعا بهتر خواهد شد

پاسخ دهید

دیدگاه شما


بهینه سازی پوسته : پک سنتر
آماده شده توسط : ماندگار وب