پاسخ نامه سوالات کلام کنکور کارشناسی ارشد (بخش معاد)

پاسخ تشریحی سوالات بخش کلام مطرح شده از کتاب شرح المنظومه ملاهادی سبزواری در کنکور کارشناسی ارشد بیست سال گذشته

در این مطلب مجموعه سوالاتی که در بیست کنکور گذشته (۱۳۷۲-۱۳۹۲) از کتاب منظومه مطرح شده است را تقدیم حضور دوستان می نمایم

توجه داشته باشید با بررسی های که انجام شد مشخص گردید که سوالات کلام مقطع ارشد تنها از دو منبع طرح شده است

کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد (چکیده کامل به همراه پاسخ سوالات تهیه شده است)

بخش معاد شرح المنظومه

لذا دوستان تمام دقت خود را به این دو منبع معطوف نمایند همانگونه که مشاهده می شود کلیه سوالات مطرح شده از منظومه به صورت بیان یک بیت و سوال از موضوع آن می باشد لذا توصیه می شود ابیات بخش معاد را بطور کامل مطالعه نموده و مشخص نمایند هر بیت مربوط به چه مبحثی می باشد

اگر توفیق بود این جزوه را مهیا خواهم کرد

خواهشمندم از کپی برداری و انتشار جزئی یا کلی این متن – چه با ارجاع و چه بدون آن – در فضای مجازی خودداری نمایید.

استفاده از این مقاله کاملا رایگان می باشد و  هر گونه سوء استفاده و کسب درآمد از این مقاله و دیگر مقالات قرار گرفته در این پایگاه به هر نحو و برای هر شخص یا موسسه ای شرعاً حرام می باشد.

  • بیت « و الاشتداد فی الوجود قد قبل     و واحد وجود أجزاء المتّصل » مربوط به بحث معاد جسمانی و عینیت بدن اخروی با دنیوی است. (ارشد،۱۳۹۰)
  • بیت «اذ صوره لصوره لا تنقلب   علی الهیولی الانحفاظ منسحب» مربوط بحث شبهه آکل و ماکول است. (ارشد،۱۳۷۳) (ارشد،۱۳۷۷) (ارشد ۱۳۸۸)
  • بیت «اذ قلب المقسم مقوماً   او القوام من نقیض لزما» مربوط به سلب اجزائ عقلی از وجود است. (ارشد آزاد،۱۳۸۱)
  • بیت «الوحده کمثل ما ساوقها   اعم الاشیاء فهی اعرفها» مربوط به بحث مساوقت وجود و وحدت می باشد. (ارشد،۱۳۸۲)
  • بیت «ان الذی بالعقل بالفعل انتقی فهو لعالم العقول مرتقی» مربوط به بحث وصول انسان به درجه عقل مستفاد می باشد. (ارشد،۱۳۷۵) (ارشد ۱۳۸۹)
  • بیت «فالعالم الاکبر کان حاویا   کان غدا کل له مرائیا» مربوط به انسان کامل می باشد. (ارشد،۱۳۷۲) (ارشد،۱۳۹۱)
  • بیت «فباعتبار خلقه الإنسان     ملک أو أعجم أو شیطان‏» مربوط به بحث رد شبهه تناسخ می باشد و یا اثبات تجسم اعمال در معاد جسمانی (ارشد ۱۳۸۸)
  • بیت «ففی وعاء الدّهر کلّ قد وقی     ما عندکم ینفد عنده بقی‏» مربوط بحث شبهه آکل و ماکول است. (ارشد،۱۳۷۹)
  • بیت «کون المراتب فی الاستداد  انواعاً استنار للمراد» مربوط به بحث اصالت وجود است. (ارشد،۱۳۸۲)
  • بیت «ملتحق بمثل نوریه        واحده لسنخها عریّه» مربوط به دیدگاه شیخ اشراق در بحث معاد روحانی است. (ارشد،۱۳۹۲)
  • بیت «منه یصیر عالما عقلیا       به یضاهی عالما عینیّا» مربوط به بحث معاد روحانی و نفوس کامل در علم می باشد(ارشد ۱۳۹۰)
  • بیت «و ادفع بان طبیعه ما انتزعت   مما تخالفت بما تخالفت» مربوط به پاسخ شبهه ابن کمونه می باشد. (ارشد،۱۳۸۰)
  • بیت «و فرقه بحفظ أجزا فرده     تصیر ذی بالوصل ذات وحده» مربوط به دیدگاه متکلمین در خصوص معاد جسمانی می باشد. (ارشد،۱۳۹۲)
  • بیت «و فرقه بحفظ اجزاء فرده   تصیر ذی بالوصل ذات وحده» مربوط به بحث معاد جسمانی از دید متکلمین می باشد. (ارشد،۱۳۷۵)
  • بیت «و کل شیء غایه مستتبع   حتی فواعل هی الطبایع»بیانگر غایت داشتن فاعلهای طبیعی است. (ارشد،۱۳۸۲)
  • بیت «و مدّه على العموم اعتبرت  ما دام ضعفها إلیها افتقرت» مربوط به بحث عینیت بدن اخروی با دنیوی است.‏ (ارشد،۱۳۷۴)
  • بیت «والحق عینیه اذ شیئیه   بصوره و کونه شخصیه» مربوط به بحث معاد جسمانی و اینکه شیئت بدن به صورت آن است می باشد. (ارشد،۱۳۷۹) (ارشد،۱۳۸۶)

4 thoughts on “پاسخ نامه سوالات کلام کنکور کارشناسی ارشد (بخش معاد)

  1. سلام و خسته نباشید استاد محترم جناب آقای رستمیانی
    خدا رو شکر کنکور ارشد هم تمام شد و من از جزوه ها و مطالب سایت شما کمال استفاده رو بردم
    و از این جهت همیشه دعاگوی شما هستم
    چون لیسانسم غیرمرتبط بوده(علوم سیاسی) و اطلاعات زیادی نداشتم اما شما خیلی کمکم کردین
    میخواستم اگه ممکنه بفرمایید با این درصدها چه رتبه ای رو تخمین میزنین؟
    قبلا تشکر میکنم
    زبان : ۱۴
    عربی : ۲۰
    فلسفه : ۲۷٫۵
    منطق : ۰

    1. سلام علیکم
      با تشکر از عنایت شما
      با توجه به مشغله زیاد هنوز اطلاع مناسبی از وضعیت سوالات امسال ندارم
      زیرا آنچه تعیین کننده است تراز است نه درصد
      اما با توجه به سادگی سوالات فلسفه و منطق در سال جاری، ظاهرا رتبه ای بهتر از ۲۰۰ نخواهید داشت
      موفق باشید

  2. سلام حاج آقا
    خدا خیرتون بده که انقد خوب و ماهین
    حاج آقا برای آموزش صوتی بدایه و نهایه شما استاد فیاضی رو پیشنهاد میفرمایید یا استاد زنجیرزن حسینی رو؟
    با سپاس

  3. حاج اقا بنده تازه با سایت شما اشنا شدم….فقط میتونم بگم تا اخر عمر دعاگوی وجود شریف شما هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.